Mai am câteva lucruri de făcut la ea dar până plec, am timp, le rezolv. Altfel, că tot se apropie perioada vacanțelor, zic că nu ar fi rău să fac aici o mică listă cu ce ai de făcut pentru a pregăti mașina pentru vacanță. Asta mai ales dacă presupune un dum lung. Teoretic, toți ar trebui să avem mașinile puse la punct, perfect funcționale și plecatul în vacanță cu mașina să se limiteze strict la băgat bagaje în portbagaj și dat cheie. Dar nu e chiar așa simplu, un drum lung cu mașina, mai ales dacă pleci cu mașina în vacanță în alte țări presupune că trebuie să fii atent la detalii. Așa că, din puțina mea experință, fac mai jos o listă cu ce trebuie verificat la mașină înainte de a porni la drum lung. Pentru că micile detalii sunt importante și dacă le ignori, poți ciobi sau chiar strica o vacanță. Și nimeni nu vrea lucrul acesta.
Pregătirea mașinii pentru vacanță din punct de vedere tehnic
Parcul auto din România s-a îmbunătățit foarte mult în ultimii ani, așa că pe parte de motor, cei rămași pe marginea drumului sunt tot mai puțini. Asta nu înseamnă că nu pot apărea probleme. Așa că, dacă ai în plan o vacanță lungă cu mașina vara asta, treci pe la mecanicul tău pentru o revizie. În cazul în care te afli în situația de a fi la limită cu schimbul de ulei și filtre, chiar dacă ți-ai plănuit un număr de kilometri în vacanță care să nu te arunce dincolo de limita de kilometri recomandată de producătorul mașinii tale pentru înlocuirea uleiului, ar fi indicat să faci această revizie înainte de plecarea în vacanță. Așa, punctual, pentru a avea mașina gata de drum, ar trebui să faci următoarele:
- O vizită la mecanic pentru o verificare amănunțită a mașinii. Verificare plăcuțe frână, pivoți, bucșe și alte lichide. Da, se poate solda cu înlocuirea unor piese care dau semne de uzură și s-ar putea să-ți afecteze bugetul alocat vacanței. Poți evita viitoare probleme făcând lucrul acesta.
- Schimbul de ulei și filtre dacă ești aproape de limita recomandată.
- N-ar fi rău nici o revizie la aerul condiționat și o eventuală completare cu freon. Că n-ai vrea să stai cu geamurile deschise prin Grecia.
- Presiunea din anvelope. Eventual vezi cum se prezintă roata de rezervă. Știu că n-ai mai făcut o pană de cauciuc de multă vreme…dar verifică și roata de rezervă și vezi pe unde ai pus cricul. Dacă nu ai roată de rezervă ai face bine să ai la tine măcar un compresor auto și, eventual un kit de pană auto dacă călătorești în zone mai puțin populate. Altfel, o presiune corectă în anvelope o să-ți scadă consumul de combustibil și totodată o să reduci și încălzirea pneurilor dar și a trepidațiilor la viteze mari de deplasare.
- Lichid de parbriz de calitate. Pare o chestie banală dar, la un drum lung, vara, în condițiile în care vei merge cu viteză pe anumite porțiuni de drum, vei colecționa o mulțime de gâze și albine pe parbrizul mașinii. Și va trebui să cureți parbrizul ăla cât mai bine pentru a avea vizibilitate. Eventual, dacă ștergătoarele nu mai sunt chiar la prima tinerețe, le poți înlocui cu unele noi.
- Luminile. Toate luminile trebuie să fie funcționale. Stop pe frână, semnalizatoare, poziții, fază scurtă, fază lungă. Totul funcțional. E benefic și pentru tine dar și pentru ceilalți participanți la trafic. Nu ar fi rău să ai pe undeva prin mașină și niște becuri de rezervă.
În linii mari astea sunt câteva dintre etapele obligatorii pe care trebuie să le urmezi când te pregătești să pleci cu mașina într-o vacanță lungă. Pe lângă toate acestea, în momentul în care pornești în road trip, prin mașină ar trebui să mai o grămadă de alte lucruri care pot părea inutile dar de care mai bine să nu ai nevoie. Aș enumera aici pe lângă extinctor, trusă medicală și triunghiul reflectorizant care sunt obligatorii, următoarele lucruri: patent, ciocan, niște chei, musai două surubelnițe dintre care una în cruce, o lanternă, un briceag ceva mai răsărit, niște șoricei, o rolă de power tape și o șufă de remorcare. N-ar fi rău să ai pe undeva și niște cabluri de curent dacă știi că bateria e trecută de prima tinerețe.
Pe lângă verificarea tehnică și remedierea unor eventuale probleme, înainte de a pleca la drum cu mașina trebuie să ai toate actele în regulă. ITP valabil pe toată perioada călătoriei, asigurare obligatorie valabilă, vignetă valabilă atât în țară dar și în țările pe care le tranzitezi și acestea cer plata unei taxe de drum sub formă de vignetă dar și bani mici, monede pentru țările în care plata se face cash.
- Talon auto cu ITP valabil pe toată durata călătoriei
- Vignetă
- Asigurare auto valabilă în țările tranzitate
- Fotocopii și copii fizice pentru actele mașinii păstrate separat de actele originale.
- Aș lua în calcul un abonament de Asistență Rutieră pentru România și UE pe lângă cele de mai sus.
În linii mari cam așa ar trebui pregătită mașina pentru vacanță din punctul meu de vedere. Dacă mai aveți de adăugat aveți mai jos rubrica de comentarii. Altfel, dincolo de toate pregătirile mașinii pentru vacanță, în momentul în care plecați la drum aveți grijă să fiți odihniți, să faceți pauze pentru odihnă și să luați în calcul o eventuală oprire pentru o noapte dacă drumul până la destinație este mult mai lung decât obișnuiți să conduceți în mod normal. Știu că mulți avem zilele de concediu foarte bine drămuite dar mai bine ajungi odihnit la destinație decât să dormi o zi întreagă pentru a te pune pe picioare după 14-16 ore de condus cum am văzut că se poartă.